Functionele Manuele Therapie

De Functionele Manuele Therapie en Integratie is een holistisch behandelconcept binnen de fysio/manuele therapie.
De F.M.T. gaat er van uit, dat alle gewrichten in het menselijk lichaam met elkaar in verbinding staan. Als één gewricht niet optimaal functioneert, is dit van invloed op alle andere gewrichten van het lichaam.

Het gaat er ook van uit dat het menselijk lichaam in zijn totaliteit reageert op het ontstaan van een probleem binnen het bewegingsapparaat. Het lichaam moet het probleem op andere niveaus compenseren. De praktijkervaring van meer dan 120.000 behandelingen laat zien, dat deze compensaties zich over het gehele lichaam verspreiden, maar wel altijd volgens een vastgelegd patroon. Daarom zijn deze compensatiemechanismen altijd makkelijk te herkennen. Als het lichaam de storingen niet meer kan compenseren, zullen zich ergens anders in het lichaam klachten ontwikkelen.

De oorzaak van de pijn is vaak dan ergens anders te zoeken dan in de pijnlocatie. U doet het licht ook niet bij de lamp aan, maar met een schakelaar.

Waar zit nu deze schakelaar?

De schakelaar om de pijn uit te schakelen, is nooit in de regio waar de pijn zich bevindt.

Soms is hij zelfs ver weg van de pijnregio:
  • Een tennisarm kan b.v. ontstaan als één van de beide knieën niet goed functioneert.
  • Hoofdpijn ontstaat heel vaak wanneer het bekken een verkeerde stand heeft.
In heel veel gevallen hebben we met meerdere schakelaars te maken. Deze staan echter ook met elkaar in verbinding, altijd volgens een bepaald systeem.
Dit systeem is datgene wat we onderzoeken en behandelen.